Jak zostać ZBiR-em?

Zakładam, że skoro dotarłeś aż tutaj, to jesteś (przynajmniej w pewnym stopniu) ciekaw co zrobić, by działać i bawić się razem z nami. Sądzę, że poniższe informacje mogą się okazać nader przydatne, jeżeli naszła Cię ochota by zasmakować przygód, jakie nieodzownie wiążą się z rekonstrukcją historyczną. Zatem, nie przedłużając, zapraszam do lektury!

Co musisz wiedzieć na wstępie to to, że nasza Zgraja jest otwarta dla wszystkich, którzy są zainteresowani wczesnym średniowieczem, a przy tym chcą dobrze się bawić, nie stroniąc przy tym od przygód. By jednak móc działać w Zgrai musisz spełnić jeden warunek – musisz być pełnoletni. Wprowadziliśmy cenzus wieku z czystej przezorności… Jeżeli nie jesteś jednak pełnoletni, to nic straconego! Rekonstrukcja nie zając i nie ucieknie. Po prostu przyjdź do nas, gdy osiągniesz już odpowiedni wiek. Gdy masz ukończone osiemnaście lat, to nic już nie stoi na przeszkodzie, by dołączyć do Zgrai. Napisz do nas, a my pomożemy, pokażemy i powiemy Ci od czego należy zacząć swoją przygodę z rekonstrukcją.

Obejrzyj krótki film, w kórym Czcibor opowiada o naszej hierarchii

Gdzie grasują ZBIRy?

Zgraja działa na terenie szeroko rozumianego Podkarpacia i choć większość członków skupionych jest w okolicach Rzeszowa, to jesteśmy otwarci na wszystkich chętnych – w końcu odległość nie gra wielkiej roli, gdy łączy nas wspólna pasja. Zatem nie ważne czy jesteś z Rzeszowa, Łańcuta, Kolbuszowej, czy Leżajska, bo w naszych szeregach znajdzie się miejsce także dla Ciebie! Jako grupa rekonstrukcyjna staramy się oddać relacje i strukturę społeczną epoki, którą odtwarzamy. W tym celu stworzyliśmy szereg „rang”, które określają status każdego członka w grupie. Jednak, jak przystało na Zbirów, wymykamy się pewnym narzuconym schematom, i dlatego u nas w Zgrai próżno szukać wolnych i niewolnych, możnych i wojów. Podeszliśmy do tego z lekkim przymrużeniem oka, więc w naszych szeregach można odnaleźć Szkodników, Łotrów i Zbirów. Każda grupa posiada pewne prawa i przywileje. Ale zacznijmy od początku…

Startujesz jako Kandydat…

W wielu drużynach występuje dodatkowy status jakim jest Kandydat. Kandydaci to osoby, które dopiero zaczynają swoja przygodę w świecie rekonstrukcji historycznej. By opuścić ten mało prestiżowy stan wystarczy jedynie się obszyć, tj. zdobyć podstawowy ekwipunek, który umożliwi pełne uczestnictwo w wyjazdach. Informacje o tym, co należy zaliczyć do podstawowego wyposażenia znajdziesz w zakładce „Od czego zacząć?” i „Podstawowe wyposażenie początkującego rekonstruktora”. Dodatkowo, zgodnie z tradycją rekonstrukcji, musisz wybrać sobie imię zgodne z kulturą jaką chcesz odtwarzać.

Możesz skorzystać z naszej listy imion skandynawskich. W internecie znajdziesz wiele przykładów imion słowiańskich, więc nie ma sensu, żebyśmy je wszystkie tu wymieniali… Pamiętaj jednak, żeby nie przekombinować, bo często kończy się to nadaniem głupiej ksywy przez kolegów, którzy nie są w stanie wymówić Twojego imienia. Warto zaznaczyć, że Kandydat nie jest jeszcze członkiem Zgrai. W momencie, gdy spodoba Ci się jeżdżenie z nami i zadeklarujesz dalszą chęć uczestnictwa w ZBiRze, staniesz się jednym z nas.

…potem możesz zostać Szkodnikiem

Każdy, kto ukończył etap Kandydata zostaje Szkodnikiem. Nawiązanie do „Gothica” nie jest tu przypadkowe. Zarówno w Nowy Obozie, jak i w Zgrai, Szkodnicy odpowiadają najniższej grupie społecznej – niewolnym. Są to członkowie Zgrai pozbawieni decyzyjnego głosu, ale wcale nie mniej ważni od reszty. Szkodnik pod okiem swego opiekuna uczy się czynności obozowych, rzemiosła, a nawet walki, jeśli to w niej upatruje swojego rekonstrukcyjnego powołania. Jednak, aby w pewien sposób oddać realia epoki, którą odtwarzamy, każdy Szkodnik ma pewne ograniczenia w dowolności stroju i ozdób.

Będąc Szkodnikiem nie wolno Ci nosić zdobnych strojów, noża, ani pasa (a co za tym idzie miecza) – te przywileje przysługują członkom starszym „rangą”. Pozostaje tylko pytanie, „co zrobić, aby awansować w hierarchii Zgrai?” Otóż odpowiedź jest prosta – działać. Po kilku wyjazdach możesz poprosić swojego opiekuna o to, by przedstawił Radzie (o niej później) Twoją prośbę o uwolnienie. Jednak nic nie ma za darmo! Chcąc awansować musisz zdobyć poparcie większości. Jeżeli Ci się to uda, to znaczy, że zasłużyłeś na miano Łotra!

Łotry – nasza klasa średnia

Łotr jest w ZBiRze odpowiednikiem człowieka wolnego, a zatem przysługują mu rozliczne prawa i przywileje. Mając więc status Łotra możesz spokojnie nosić ozdoby z brązu, pas i oczywiście miecz, będący atrybutem człowieka wolnego. Łotr może także ubierać się w bogatsze stroje, jednakże czerwień i błękit pozostają zastrzeżone dla członków najstarszych „rangą”. Ale trzeba pamiętać, że wraz z wyższym statusem w Zgrai pojawia się więcej obowiązków, do których należy przede wszystkim pomoc Szkodnikom w wykonywaniu ich zadań, poprzez przekazywanie im zdobytej wiedzy. Bycie Łotrem to czas, kiedy powinieneś odkryć swoje „powołanie” w rekonstrukcji. Jeden odnajdzie je w rzemiośle, inny w walce, a jeszcze inny w rozpalaniu ognia krzesiwem – to co wybierzesz zależy tylko i wyłącznie od Ciebie. Gdy uznasz, że jesteś gotów, możesz poprosić Radę o nadanie Ci tytułu Zbira.

Zbiry – groźni i nieustępliwi

Najwyższą „rangą” w Zgrai jest Zbir. Tytuł ten może zostać nadany Łotrowi w nagrodę za specjalne zasługi lub długi staż. Odpowiada ona klasie wyższej – wojom, drużynnikom oraz bogatym rzemieślnikom. Jednak, aby zostać Zbirem musisz się na prawdę wykazać. Aby osiągnąć ten zaszczytny status trzeba spełnić dwa warunki. Pierwszym z nich jest uzyskanie zgody całej Rady Banitów. By zdobyć poparcie członków Rady musisz wykonać dla każdego z nich specjalne zadanie, co nie zawsze będzie proste. Drugim wymogiem jest prezentacja umiejętności, którą doskonaliłeś przez czas bycia Łotrem.

Gdy uda Ci się spełnić te dwa warunki Rada ogłasza Cię Zbirem. Od tej chwili będziesz mógł korzystać z pełni przywilejów, jakimi może obdarzyć Cię Zgraja; chadzać w purpurach, nosić srebrne ozdoby oraz, co według mnie najfajniejsze, zostać opiekunem Szkodnika (a nawet kilku). Jako opiekun będziesz odpowiedzialny za szkolenie nowych członków, poprzez wprowadzenie ich w świat rekonstrukcji. Ale skoro to czytasz, to znaczy, że przed tobą jeszcze daleka droga…

Rada Banitów – elita, „nadkasta”…

Wypadałoby wspomnieć jeszcze czym jest ta cała „Rada Banitów„. Otóż, najprościej rzecz ujmując, jest to organ decyzyjny. Wszystkie wnioski kierowane są właśnie do Rady, która je rozpatruje. Ona też stanowi prawo drużynowe, przyjmuje nowych członków i ogarnia logistycznie działanie drużyny. By dostać się do Rady Banitów trzeba mieć „rangę” Zbira, długi staż i chęć do działania. O przyjęciu na nowego członka Rady decydują pozostali członkowie w formie aklamacji. Osoba która jest członkiem Rady nosi miano Banity.

 

Wielki Renegat – może być tylko jeden!

Ze swoich członków Rada wybiera Wielkiego Renegata. Jest to tytuł honorowy, tak jak i tytuł Banity. Do zadań Wielkiego Renegata należy utrzymywanie stosunków z innymi drużynami, składanie formularzy zgłoszeniowych na różne imprezy i prowadzenie „Księgi Udziałów”.

Cóż, mam nadzieją, że to już wszystko, co musisz wiedzieć o tym jak zostać ZBiR-em.

A kto wie, może czekamy właśnie na Ciebie?

 

  Do zobaczenia na szlaku!